Ons hart is een essentieel onderdeel van onze gezondheid. Het pompt het bloed door ons lichaam en voorziet het lichaam daarmee met voedingsstoffen en zuurstof. Daarnaast werkt ons hart 24/7 om ervoor te zorgen dat we kunnen functioneren. Het is dus nogal belangrijk dat we zorgvuldig omgaan met ons hart.

Eén van de dingen die we kunnen doen om goed voor ons hart te zorgen, is ervoor te zorgen dat het de voedingsmiddelen krijgt die het nodig heeft. Er zijn een aantal verschillende voedingsmiddelen die gezond zijn voor ons hart en die ervoor zorgen dat ons hart de energie krijgt die het nodig heeft.

De 7 onderstaande voedingsmiddelen kunnen het risico op gevaarlijke hartaandoeningen verminderen. Samen met een gezonde levensstijl en een goed dieet kunnen we gevaarlijke hartziektes voorkomen of in elk geval de kans erop sterk verminderen. Welke voedingsmiddelen zijn gezond voor jouw hart?

Walnoten

Walnoten staan bekend om hun voedingsprofiel en de verschillende voordelen voor je gezondheid. Volgens onderzoekt blijkt dat walnoten ons LDL-cholesterol met maar liefst 16 procent kunnen verminderen. LDL-cholesterol wordt gezien als “slechte” cholesterol. Daarnaast kan het helpen met het verminderen van de bloeddruk. Verder draagt de consumptie van walnoten bij om onze bloedvaten beter te laten functioneren en oxidatieve stress te reduceren.

Alsof dat nog niet genoeg is, bevatten walnoten een flinke dosis mangaan, voedingsvezels en koper, evenals veel gezonde vetten. Het is echter wel belangrijk om te onthouden dat walnoten een flinke hoeveelheid calorieën bevatten, het is dus belangrijk deze in beperkte porties te eten.

Avocado

Avocado’s worden steeds populairder, en met de zachte smaak en romige textuur is dat ook niet vreemd dat het in allerlei soorten gerechten wordt gebruikt. Behalve erg smakelijk is avocado ook nog eens een uitstekende bron van gezonde vetten en belangrijke voedingsstoffen als vitamine E, vitamine K, en kalium. Onderzoek uit 2015 heeft bewezen dat minstens 1 avocado per dag eten met een dieet met relatief weinig vetten ervoor kon zorgen dat cholesterol flink omlaag ging. Daarnaast is uit onderzoek met dieren gebleken dat een dieet met avocado-olie zowel de triglyceriden- en cholesterolspiegels verlaagden.

Zalm

Deze vis zit vol met goede omega-3 vetzuren en heeft daardoor duidelijke voordelen voor ons hart. Onderzoek heeft aangetoond dat omega-3-vetzuren ontstekingen kunnen verminderen, de triglyceridenspiegels kunnen verlagen, onze bloeddruk kunnen verlagen, en het risico op een beroerte kunnen verminderen. Naast de goede omega-3 vetzuren zit zalm ook nog eens vol met eiwitten, selenium, en een aantal waardevolle B-vitamines.

Havermout

Rijk aan vezels en vol andere voordelen voor onze gezondheid. Havermout is een uitstekende aanvulling op een dieet dat gezond is voor ons hart. Havermout zit vooral vol met een type vezel dat bekend staat als bèta-glucanen, een polysacharide die we voornamelijk tegenkomen in de celwanden van bacteriën, schimmels en granen.

Het bèta-glucanaan in havermout heeft een aantal voordelen voor ons hart. Zo bleek bijvoorbeeld dat het eten van havermout samenhangt met een verlaging van het totale en slechte LDL-cholesterol, een verlaging van maar liefst 5 tot 7 procent. Havermout is een ideale toevoeging aan smoothies of yoghurt. Geniet!

Bessen

Bosbessen, aardbeien en braambessen zitten vol met antioxidanten die gezond zijn voor ons hart. Deze antioxidanten helpen bij het bestrijden van vrije radicalen en het voorkomen van ziekten. Onderzoek toont zelfs aan dat de consumptie van bessen kan helpen bij het beschermen tegen ontstekingen en neurologische aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer.

Bessen zijn ook nog eens belangrijk voor de gezondheid van ons hart. Onderzoek uit 2016 met maar liefst 1251 deelnemers toonde aan dat het eten van bessen kan leiden tot verlagingen van de slechte LDL-cholesterolwaarden, bloeddruk, lichaamsgewicht en ontsteking. Daarnaast hebben bessen verschillende stoffen die belangrijk voor een gezond hart, waaronder vezels, vitamine C en vitamine K.

Groene bladgroenten

Groenten als spinazie, boerenkool, boerenkool en snijbiet zijn belangrijk voor de algemene gezondheid van het hart. Ze bevatten weinig calorieën,veel vitamines en mineralen zoals vitamine K, vitamine A, foliumzuur, magnesium, kalium en ijzer.

Ervoor zorgen dat jij jouw dagelijkse portie groenten binnenkrijgt is belangrijk voor de gezondheid van ons hart. Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat een hoge inname van bladgroenten ervoor zorgden dat we maar liefst 16 procent minder kans hadden op hartziekten.

Volkoren granen

Volkoren granen zijn alle soorten granen die het endosperm, kiem en zemelen bevatten. Dit zorgt voor een hogere concentratie aan voedingsstoffen en vezels dan wanneer je geraffineerde en verwekte granen eet. Denk bijvoorbeeld aan gerst en rogge en glutenvrije granen – zoals amarant, bruine rijst, gierst, boekweit, quinoa en sorghum.

Deze voedzame granen bevatten over het algemeen een hoog gehalte aan belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, B-vitaminen, ijzer, magnesium en selenium. Onderzoek, samengesteld uit 45 studies, bepaalde zelfs dat het eten van meer volkeren granen verbonden was aan een verminderd risico op hartziekten.

Je kunt gemakkelijk een verandering doorvoeren in jouw dagelijkse dieet door witte rijst te vervangen door quinoa of bruine rijst. Daarnaast kun je ook wit brood laten staan en kiezen voor volkorenbrood. Zorg ervoor dat je ook genoeg gezonde vetten, groentes, en eiwitten eet om ervoor te zorgen dat je een maaltijd binnenkrijgt die goed is voor jouw hart.

De conclusie over voedingsmiddelen die gezond zijn voor jouw hart

We weten dat hart- en vaatziekten een van de grootste gezondheidsuitdagingen zijn in Nederland. Hart- en vaatziekten zijn maar liefst verantwoordelijk voor circa 30 procent van alle sterfgevallen. Natuurlijk zijn er bepaalde genetische factoren die we niet in de hand hebben, maar ons dagelijks dieet is de grootste factor die invloed heeft op de gezondheid van ons hart. En deze factor hebben we zelf in de hand. We kunnen ervoor kiezen om voedingsmiddelen te eten die gezond zijn voor jouw hart. Hierdoor blijft ons hart niet alleen gezond, maar kunnen we er zelfs voor kiezen dat we onze eigen algemene gezondheid verbeteren.

Er zijn genoeg voedingsmiddelen die gezond zijn voor ons hart, met goede voedingstoffen. Naast deze voedingstoffen die we hebben genoemd zijn er natuurlijk nog veel meer verschillende voedingstoffen die een voordeel hebben voor ons hart.

Het is belangrijk dat we niet alleen kijken naar ons dieet, maar er ook voor zorgen dat we genoeg lichaamsbeweging krijgen, minder stress hebben, en andere gezonde gewoontes aanleren om ervoor te zorgen dat ons hart zo gezond mogelijk is.