loopbandbureauDe meesten van ons weten het wel, de hele dag stil achter je bureau zitten is voor niemand gezond. Ook niet voor jou. Met alle vooruitgang die de afgelopen 150 jaren ons heeft gebracht zijn we er zeker niet op alle fronten op vooruit gegaan. De cijfers liegen er niet om, de gemiddelde Nederlander heeft een zittend beroep. Wat moeilijk samengaat met een gezonde levensstijl waarbij je eigenlijk niet meer dan 5 uur per dag dient te zitten. Wat ook zonder zittend beroep al een behoorlijk uitdaging vormt. Let op, slapen telt niet als zitten.

Het belang van voldoende beweging, wat voor velen begint door veel minder te zitten, is enorm. Een sedentaire leeftijd, een leefstijl waarbij je veel zit, heeft een enorme invloed op de gezondheid van ons lichaam. Veel van de welvaartsziekte ontstaan mede door die sedentaire leefstijl die vooral de vooruitgang van technologie is ontstaan.

Een oplossing om die sedentaire leefstijl terug te dringen zie je langzamerhand in meer moderne bureaus, zijn de fiets- of loopbandbureaus. Maar is dit echt de oplossing en zo ja, wat zijn dan de bijkomende voor- en nadelen? Wij zochten het voor je uit.

Op je werk aan je gezondheid en gewicht werken?

Een wetenschappelijk studie onderzocht 15 kantoormedewerkers met overgewicht. Deze 15 ‘proefpersonen’ verbranden ieder uur dat ze achter een loopbandbureau staan maar liefst 100 calorieën. Een snelle rekensom brengt ons dan bij een totaal gewichtsverlies van tussen de 20 en 30 kg per jaar voor iedereen met overgewicht die 2 tot 3 uur per dag achter een loopbandbureau zou werken. Dat is dan echter wel in een situatie waarbij je dan niet extra snackt om de extra fysieke inspanning te compenseren. Wat voor velen lastig zal zijn en het daadwerkelijke gewichtsverlies waarschijnlijk behoorlijk reduceert.

Een andere wetenschappelijk studie uit 2013 verschaft ons waarschijnlijk met een realistischer beeld van het te verwachten gewichtsverlies door achter een loopbandbureau te werken. Van de 36 proefpersonen werd een gemiddeld gewichtsverlies van 3.4 kg waargenomen voor iedereen die met overgewicht kampt en circa 1 uur per werkdag achter een loopbandbureau werkt. Niet slecht, maar duidelijk een minder aantrekkelijk resultaat dan de andere studie je had doen hopen.

Regelmaat en ritme is de sleutel

Effectief gebruik van een loopbandbureau zit het in de snelheid waarop je loopt. Als je frequent en langdurig een loopband wilt gebruiken is het van groot belang dat je in een rustig tempo van circa 1,5 kilometer per uur loopt. Je moet immers ook nog energie overhouden voor je werk en het is geen hardlooprondje van een kwartier bij je om de hoek. Bouw het gebruik van een loopbandbureau dan ook altijd voorzichtig op. Het is niet realistisch om te verwachten dat je vanaf dag één met gemak 3 uur per dag op een loopband kunt lopen en nog goed werk kunt afleveren!

Bijkomende gezondheidsvoordelen

Het is dus zeker mogelijk om af te vallen door een loopbandbureau, maar dat is zeker niet het enige voordeel dat je door het gebruik van een loopbandbureau kunt krijgen.

Verminderde kans op diabetes

Diabetes type 2 patiënten hebben een te hoog glucose gehalte in hun bloed. Doordat hun lichaam niet genoeg insuline produceert of doordat hun lichaam niet de insuline niet juist aanwendt. Alhoewel het geen tovermiddel is, helpt voldoende lichamelijk beweging om gezondere glucose niveaus te stimuleren.

Lagere bloedruk

Net zoals vele andere vormen van beweging, helpt wandelen bij het verminderen van de bloeddruk. In een wetenschappelijke studie uitgevoerd door wetenschappers van de American College of Sports Medicine, daalt de bloeddruk onder mensen die normaal gesproken een te hoge hogebloek hebben, tot 22 uur na een wandeling. De bron vind je hier.

Wandelen verhoogt de productiviteit

Onderzoek verricht aan de Universiteit van Minnesota heeft een onderzoek gedaan dat de werkgevers aan zal spreken en als stimulans mag dienen om het gebruik van een loopbandbureau aan te schaffen. In deze studie is namelijk onderzocht wat voor invloed het gebruik van een loopbandbureau op de productiviteit van de werknemer heeft. Zeker voor een manager die op de (commerciële) cijfers  stuurt geen onbelangrijk detail. Want als de productie en/of kwaliteit van de werknemer afneemt is het voor de eindverantwoordelijk van een bedrijf geen vanzelfsprekende keuze.

Gelukkig laat deze studie echter een zeer gunstig beeld zien. Met uitzondering van de eerste periode, waarbij je lichaam moet wennen aan de combinatie van lopen en werken, heeft een loopbandbureau op alle fronten een positieve werking op de productiviteit en kwaliteit van het werk. Hier vind je de bron, vergeet het zeker niet aan je baas te laten zien!

Conclusie

De opkomst van een loopbandbureau levert eigenlijk alleen maar winnaars op. Je fysieke en mentale gezondheid, gewicht en productiviteit gaan er allemaal op vooruit als je op verantwoorden wijze een loopbandbureau gebruikt. Schaf een paar goede schoenen aan en bouw het gebruik van je loopbandbureau rustig op. De enige horde die je misschien moet nemen is dan de aanschaf. Want goedkoop zijn ze zeker niet. Het varieert van zeer luxe varianten die meerdere duizenden euro’s kosten tot simpele modellen die een stuk vriendelijker zijn voor je portemonnee. In sommige gevallen kun je zelf ook een bestaan bureau omtoveren en hoef je alleen nog maar een kleine loopband aan te schaffen. Creativiteit kan je ver brengen!

Mocht een loopbandbureau om wat voor reden toch geen optie voor je zijn, probeer dan met regelmaat even kort achter je bureau vandaan te komen. Loop even naar de printer, zet een kop koffie (niet teveel uiteraard!) of loop naar een collega om te overleggen. Neem het serieus, want je gezondheid is onbetaalbaar!