Als je de wens hebt om een slankere versie van jezelf in de spiegel terug te zien is de kans groot dat je van het eiwitdieet hebt gehoord. De naam van het dieet geeft de insteek van het dieet al weg, namelijk een sterke focus op eiwitrijk voedsel in je dagelijkse voedingspatroon. Door meer eiwitrijk voedsel te eten heb je minder koolhydraatrijk en vetrijk voedsel nodig. Je zou het eiwitdieet ook wel als een koolhydraatarm dieet met een extra sterke focus op eiwitrijk voedsel kunnen beschouwen. De achterliggende gedachte van een hoge inname van eiwitrijk voedsel is gebaseerd op de unieke eigenschappen van hoe het lichaam met eiwitrijk voedsel omgaat en de voordelen die dat voor gewichtsverlies heeft. Het is echter goed om te weten dat alle voordelen van een hoge eiwitinname ook zo zijn nadelen heeft..

het eiwitdieet

De voordelen van het eiwitdieet

Volgens het voedingscentrum levert eiwit energie aan het lichaam net zoals koolhydraten en vetten. Het grote verschil tussen de eiwitten, koolhydraten en vetten is echter dat eiwitten:

  • Meer energie vergen om te verteren. Je verbrandt dus een groter gedeelte van de dagelijkse binnengekregen calorieën om je voedsel te verteren. Dit betekent dat je lichaam een gunstigere balans tussen energiebevoorrading en energie opslag krijgt. In een ideale situatie krijg je precies de hoeveelheid calorieën binnen die je lichaam nodig heeft om. Op het moment dat je echter meer calorieën binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft dan ga je de energie uit die calorieën opslaan. In dat geval wordt de overtollige energie geconverteerd naar vetcellen die in je vetreserves worden opgeslagen. Een proces waar weinig mensen vrolijk van worden. Op het moment dat je lichaam dus meer energie nodig heeft neemt het overschot aan energie af en loopt de opbouw van vetreserves terug.  Wellicht krijgt je lichaam zelfs in plaats van een overschot een exacte balans in de hoeveelheid energie of misschien zelfs wel een tekort aan energie. In dat geval worden de vetreserves aangesproken en neemt de hoeveelheid vet in je lichaam af.
  • langer nodig hebben om te verteren. Hierdoor krijg je minder snel trek. Het is dus een natuurlijke bescherming tegen vreetbuien of overmatig eten.
  • bij gewichtsverlies een veel sterker behoud van spierweefsel weet te realiseren. Eiwitten zijn immers de bouwsteen van je spiermassa. Wat je ziet is dat mensen vaak veel spiermassa kwijt raken bij het volgen van andere diëten. Als je wilt afvallen is het streven naar een maximale vetverbranding van groot belang. Vocht- en spierverlies helpen je namelijk niet op de lange termijn. Ook wordt je er niet knapper op als je voornamelijk aan spiermassa verliest, tenzij je al over enorme hoeveelheden spieren beschikt.

De Nadelen van het eiwitdieet

Over de nadelen van het eiwitdieet zijn de meningen verdeeld. Over het algemeen is met het er echter wel over eens om een eiwitdieet maximaal 3 tot 6 maanden te volgen en daarna terug te keren naar een gematigdere vorm. Dit betekent niet gelijk dat je compleet terug moet naar je vorige eetpatroon, liever niet zelfs, maar dat de hoeveelheid eiwitten meer naar een normale verhouding terugkeren.