Wellicht herken je deze situatie maar al te goed. Man en vrouw besluiten op een avond, na het nuttige van veel teveel chips en andere calorierijke snacks, om een gezond te  gaan volgen. De inzet is het verbranden van overtollige kilo’s. Bij voorkeur ook binnen een kort tijdsbestek. Vervolgens, 2 maanden later, is de man er in geslaagd om behoorlijk wat gewicht te verliezen en zit die broek van 10 jaar geleden weer als gegoten. De vrouw daarentegen heeft nog steeds de grootste moeite om meer dan 2 kilo kwijt te raken terwijl ze nog steeds iedere dag trouw een salade tussen de middag eet en in de avond kip en groenten eet. Hoe kan dit? En waar gaat het fout?

De vraag die je misschien als eerste kunt stellen is: ‘waarom willen we eigenlijk zo graag afvallen’? Een slank lichaam geeft je meer zelfvertrouwen en laat je over het algemeen beter in je vel zitten? De voordelen van een slank lichaam gaan echter veel verder dan dat. Serieus overgewicht, een BMI boven de 30, vergroot namelijk de kans op vroegtijdige veroudering en overlijden doordat het risico op diabetes, hartziekten en kanker toeneemt. Zelfs een BMI tussen de 25 en 29.99 vergroot volgens deze studie (1) je risico op overlijden met 6%.

Afvallen is zeker niet gemakkelijk en wellicht zelfs een pijnlijk onderwerp voor je. De voordelen van een slank lichaam zijn echter zo groot dat ik je uitdaag om naar een gezond lichaamsgewicht toe te werken als je momenteel met overgewicht kampt. Hopelijk helpen de onderstaande tips je op weg!

6 Redenen waarom vrouwen moeite hebben om overtollig gewicht kwijt te raken

De kans is groot dat je net zoals talloze andere vrouwen zonder langdurig succes al van alles hebt geprobeerd om die overtollige kilo’s kwijt te raken. Mogelijk ben je zelfs de motivatie en het geloof dat het echt mogelijk is om af te vallen inmiddels kwijt geraakt en vraag je je af wat voor zin het überhaupt nog heeft om weer een poging te wagen? Geloof mij, je zult niet de enige zijn! Er zijn meerdere vrouwen met torenhoge frustraties. Opgeven is voor velen daarentegen niet de oplossing. De kans is groot dat je zelfs al eens dicht bij langdurig succes in de buurt bent geweest, maar dat het je net aan de kennis ontbrak. De onderstaande tips bevatten een aantal cruciale inzichten waar jij misschien nog niet van op de hoogte bent, maar die wel bepalend zijn voor jouw succes om af te vallen.

1. Je maakt de verkeerde voedingskeuzes

Loop eens door de supermarkt en je zult weinig moeite hoeven te doen om allerlei producten tegen te komen die vetarm, suikervrij of zelfs vetvrij zijn. ‘Gezonde’ frisdranken, koekjes, energierepen en ga zo maar even door. De harde realiteit is echter dat deze ‘gezonde’ varianten vaak net zo slecht, zo niet slechter, zijn dan de originele producten. De lagere hoeveelheden vet of suiker worden namelijk vervangen door andere ingrediënten die de smaak op pijl moeten houden. En zoals je misschien zelf al wel weet of kunt raden, zijn die vervangende ingrediënten zelden echt gezonder voor je lichaam, terwijl ze vaak ook nog eens minder voedingsstoffen bevatten die je lichaam nodig heeft. Het gevolg? Je lichaam vraagt om meer eten of drinken. Waardoor de kans groot is dat je alsnog meer calorieën binnenkrijgt.

Alternatieve zoetstoffen die een product ‘suikervrij’ maken, hebben een andere benaming maar zijn aan het einde van de dag gewoon suikers in een andere vorm. Waardoor ze de suikerspiegel van je lichaam ook beïnvloeden. Op de site van het diabetesfonds vind je een lijst van alle benamingen van suiker (2).  Waarom je suikers zoveel mogelijk moet zien te vermijden als je wilt afvallen? De inname van suiker verhoogt de bloedsuikerspiegel. De hoeveelheden suiker die je in frisdrank en zoetigheden aantreft zijn normaliter zo hoog dat je lichaam de piek van je bloedsuikerspiegel probeert te reguleren door het overschot aan suikers in onder andere vet om te zetten. Consequent overmatig gebruik van suiker heeft dus een sterk nadelig effect op de overtollige vetreserves die je lichaam aanhoudt.

Wat je hier aan kunt doen

Neem de tijd om eens goed te kijken naar je voorraadkast en koelkast. Wat voor producten koop je vaak en wat zit daar eigenlijk in? Hoeveel suiker zit er in je muesli, frisdrank en koeken? Koop je bewerkt voedsel zoals stoommaaltijden, maaltijdsalades of lasagne? Kijk dan eens hoeveel suiker en vet er in zit? Helaas bevatten ook voedingsmiddelen zoals pastasaus, ketjap en chips suiker. In veel producten waarin je het niet zou verwachten kan suiker zitten. Probeer deze producten zoveel mogelijk te vervangen door gezondere varianten die daadwerkelijk suikervrij zijn. Gerookte zalm hoeft bijvoorbeeld echt geen suiker te bevatten. En vermijd kant-en-klaar eten zoveel mogelijk. Maak zelf je maaltijden met pure basis ingrediënten zodat je smaakversterkers en conserveringsmiddelen zoals suiker vermijdt.

afvallen tips2. Je sport wel, maar niet op de juiste manier

Als je veel tijd in de sportschool spendeert, maar weinig resultaat boekt is de kans zeer groot dat je niet de juiste oefeningen, in de juiste volgorden en frequentie doet. Over het algemeen richten vrouwen zich voornamelijk op cardio oefeningen in een gemiddeld tempo zoals bijvoorbeeld joggen. Alhoewel dat type oefening bevorderlijk is voor je hart, is het een stuk minder doeltreffend als je wilt afvallen. De kans is zelfs groot dat je in minder tijd veel meer resultaat kunt bereiken door voor een veel intensievere interval training te kiezen. Een intensieve interval training neemt circa 20 minuten in beslag en bestaat uit verscheidene zeer intensieve oefeningen die je met korte tussenpozen afwerkt. De praktijk heeft uitgewezen dat deze vorm van sporten meer effect heeft op het vermogen van het lichaam om vet te verbranden. Volg eens een Pilates les en ervaar het zelf!

3. Hormonale disbalans

Cortisol is een krachtig hormoon dat veel invloed heeft op jouw lichaamsgewicht. Te hoge cortisol niveaus maken afvallen bijzonder moeilijk. Vergelijk het met een fietstocht waarbij je met windkracht 10 tegen de wind in probeert te fietsen. Een te hoog cortisol niveau verhoogt je drang om calorierijk voedsel te eten en belemmert je lichaam om vetreserves in de buikzone te verbranden. Het is mogelijk om de cortisolwaarden in je bloed te laten testen. Tekenen van een te hoog cortisolniveau zijn onder andere vaker en sneller angstig zijn, schommelingen van je humeur, moeite om in slaap te vallen, vermoeidheid en een hoge bloeddruk.

De meest voor de hand liggende manier om je cortisol niveau tot gezonde hoogtes te brengen is door stress te verminderen. Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Probeer toch jezelf en je gezondheid op de eerste plek te zetten en kies bewust in het leven. Die stressvolle baan met dat mooie salaris, of toch meer rust en kwalitatieve tijd met gezin, familie en vrienden.

4. Je krijgt niet voldoende slaap

Voldoende slaap is niet alleen van belang als je prestaties wilt leveren op je werk. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die minder dan 6 uur per dag slapen gemiddeld meer dan 300 calorieën extra per dag eten dan mensen die meer dan 7 uur slapen. Dat zijn 300 calorieën die of omgezet worden in vet of door te bewegen verbrand moeten worden. Het maakt de opgave om af te vallen er in ieder geval een stuk moeilijker op. Daarnaast is het algemeen ook verre van gezond om te weinig te slapen. Probeer dus streng voor jezelf te zijn en iets eerder naar bed te gaan en in bed niet eindeloos op je mobiele telefoon naar facebook te staren.

5. Krijg grip op emotie gebaseerd eten

Ben jij die persoon die na een lange stressvolle dag op de bank ploft, een glas wijn inschenkt en voor je het weet een hele zak chips heeft opgegeten, om vervolgens nog een magnum erbij te pakken. Voor je het weet blijf je eten terwijl je al lang geen trek meer hebt.

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat emotie gebaseerde vreetbuien funest kunnen zijn voor je ambities om af te vallen. De meest effectieve manier om dit probleem aan te pakken is door de oorzaak aan te pakken. Waarom grijp je naar al die snacks? Zit je niet lekker in je vel? Ben je gestrest? Angstig? Probeer de oorzaak aan te pakken. Ook al is dat niet altijd even makkelijk.

6. Oriënteer je op ondersteuning van een supplement

Alhoewel het natuurlijk het mooiste is om af te vallen op eigen kracht, kunnen afslanksupplementen voor sommigen net dat zetje zijn die ze nodig hebben. Een afslanksupplement kan je metabolisme ondersteunen en eetdrang helpen controleren. Wees wel heel kritisch in de keuze die je maakt en doe goed onderzoek naar de supplementen. Lees bijvoorbeeld eens de review van Garcinia Cambogia.